Dag 15 jarig zijn in Vancouver

17 oktober 2022 - Vancouver, Canada

Ik word wakker en zie dat ik 24 berichtjes heb om mijn telefoon. Allemaal lieve mensen die vandaag aan mij hebben gedacht en mij feliciteren.

Dan denk ik aan wat we vandaag gaan doen. Gisteren in de trein naar Seattle heeft Orrin mij verteld wat voor verassing hij heeft geregeld voor mijn verjaardag. En sinds ik het weet kan ik aan niets anders denken. Het is namelijk iets wat ik altijd al heb willen doen, namelijk walvissen kijken!!

We moeten om 13.30 bij de boot zijn en we hebben nog heel de ochtend. We maken een stadswandeling vanaf Downtown Vancouver, via de oudste wijk naar het Waterfont. Bij het Waterfront staat er een beeld van een orka, zouden we die vandaag gaan zien? Ik ben heel de ochtend al een beetje zenuwachtig en heb vlinders in mijn buik.

Rond 12 uur gaan we naar Granville Island Public Market en dat is dan weer 2 minuten van de Prince of Whales vandaan, de organisatie waar we mee gaan. De public market is soort foodhall maar ook met kunst en delicatessen zoals honing, maple syrup en kazen. Ze verkopen ook ijs, het weer is heerlijk en we besluiten om een ijsje te halen. Orrin bestelt 2 bolletjes, die 2 zijn zo groot dat het net zo goed 4 bolletjes hadden kunnen zijn! Ik wilde ook 2 bolletjes maar bij nader inzien heb ik het er bij 1 gelaten.

Dan is het 13.30 en tijd om ons te melden. Het is laat in het seizoen dus we weten niet zeker of we iets gaan zien, de tocht kan 3 tot 5 uur duren afhankelijk of we walvissen kunnen vinden. Ik heb er zo zin in dat ik het wel 100 keer tegen Orrin heb gezegd dat ik er zin in heb :D

We gaan met een catamaran op weg en varen door de straat van Georgia richting Vancouver Island. De kapitein en zijn crew staan nauw in contact met andere boten en zij vertellen elkaar waar er een walvis is gezien. We zijn bijna anderhalf uur onderweg en dan horen we dat ze een groep orka’s hebben gezien en dat we die rustig aan van links gaan benaderen, gaaf!

Ik hang al direct aan de linkerkant om te kijken en in de verte zien we de vinnen van de groep orka’s. We volgen de groep voor ongeveer 40 minuten, het zijn er 6. Ondertussen vertelt één van de crewleden achter ons over de orka’s die we zien en geeft ze heel veel informatie. Ik luister wel maar met mijn blik naar de orka’s, ik wil er niets van missen. Ik was vol focus zoals Orrin later zou zeggen.

Dan komen ze dichterbij de boot. Omdat ze dichtbij zijn zet de kapitein de motor uit en ze zwemmen rustig langs ons. Iedereen is stil en ik vind het zo magisch, echt heel bijzonder. Ik heb er een filmpje van gemaakt en zal kijken of ik deze hier kan uploaden.

Dan is het tijd om terug te keren, het is inmiddels 16.30 en zijn al meer dan 3 uur onderweg. Orrin en ik zijn blij dat we dit hebben kunnen zien, we hadden nog gehoopt op een bultrug maar dit is al echt helemaal te gek. Op de terugweg blijven de kapitein en zijn crew met verrekijkers over het water turen, zouden we dan misschien toch een bultrug kunnen zien?

We komen steeds dichterbij Vancouver en we denken dat het niet gaat gebeuren. Maar dan zien we reuring in de kapiteinshut, er wordt gewezen daar links, we kijken uit het raam ‘ja daar!!’ We zien het uitstoten van de adem, de boot draait richting de bultrug en Orrin ziet hem nog net onderduiken. We blijven daar dobberen maar we zien hem niet meer boven komen. De boot draait zich nog een keer naar links want de bultrug heeft zich weer herplaatst. Ademloos staart iedereen weer naar het water en dan komt hij een stukje verderop weer boven en duikt hij weer onder. Helaas is het echt tijd om te gaan het is inmiddels tegen 18.30 en ze lopen achter op schema. Dit is echt een dikke bonus, het was kort maar zeer krachtig.

We hebben geprobeerd foto’s te maken maar daar zijn onze camera en mobiel toch niet goed genoeg voor. Gelukkig hadden ze aan boord een crewlid met een goede camera en hebben wij deze foto’s ook gekregen.

Terug aan land, gaan we direct terug naar onze Airbnb want het feestje is nog niet over. We gaan vanavond uit eten en ik wilde graag Chinees. We zijn naar Bao Bei geweest en zij serveren Chinese rechten met een moderne Franse twist. Het was echt heerlijk! Ik heb een hele leuke, bijzondere en onvergetelijke dag gehad vandaag en dit blog schrijf ik dan ook met een dikke, dikke grijns op mijn gezicht.

IMG_4587IMG_4617IMG_4641IMG_4649Prince of Whales Whale Watching - Vancouver - 2022-10-15-16-38-58-370-7mxwoPrince of Whales Whale Watching - Vancouver - 2022-10-15-16-40-41-600-7mxwwPrince of Whales Whale Watching - Vancouver - 2022-10-15-16-45-34-620-7mxwrPrince of Whales Whale Watching - Vancouver - 2022-10-15-18-43-53-200-7mxwgPrince of Whales Whale Watching - Vancouver - 2022-10-15-18-43-56-320-7mxwjPrince of Whales Whale Watching - Vancouver - 2022-10-15-18-43-57-110-7mxwd

1. Fen Kneppel-Hoogenboom:
    20 oktober 2022
    Wat een fantastische verrassing en wat een geweldige verjaardag heb jij gehad zeg. Ik ben gewoon geroerd door jullie ervaring met de walvissen en nogmaals Michelle, wat kan jij leuk schrijven. Xxx
  2. Allison:
    20 oktober 2022