Dag 21 Lake Louise in Banff

24 oktober 2022 - Calgary, Canada

De wekker staat weer vroeg, want we gaan naar Banff National Park. We ontbijten in het hotel en daarna halen we Felipe op, hij gaat vandaag met ons mee.

Het is ongeveer 1,5 uur uur rijden naar Banff. We komen dichter in de buurt van Banff; daar beginnen de bergen. Het is werkelijk waanzinnig mooi! En we hebben geluk, in Calgary reden we weg met sneeuw maar hoe dichter we in de buurt komen bij het park hoe meer het opknapt, het zonnetje komt zelfs door.  We hebben gehoord dat Lake Louise erg mooi is om te bezoeken, daar rijden we naartoe.

Lake Louise is een meer met een hele felle kleur, het water komt van de gletsjer. Doordat de gletsjer in de lente smelt neemt het water een klein beetje berggruis mee en door de licht weerkaatsing komt de fel blauwe kleur.  Echt super mooi.

Bart en Cecilia zijn eerder deze week al in Banff geweest en zij vertelden dat ze naar een theehuis bij de gletsjer zijn gelopen. Wij besluiten met zijn drieën daar ook naartoe te lopen. Dan kunnen we de gletsjer van dichtbij bekijken. Het is koud vandaag ‘als we bij het theehuis zijn dan gaan we een warme chocolademelk drinken’ zegt Orrin. Felipe en ik vinden dat een heel goed idee.

Het is nog best een pittige wandeling, het is ongeveer 5,5 km lopen naar de gletsjer en het theehuis maar we moeten de berg op. We voelen het wel een beetje maar de gedachte aan een warme chocolademelk is genoeg motivatie om door te gaan.

Onderweg maken we grapjes met elkaar, het theehuis zou maar dicht zijn dan hebben we voor niets dat stuk gelopen. We zijn boven en we moeten allemaal eerst even naar het toilet. Het toilet is een hok met een gat in de grond waar ze een soort WC bovenop hebben gezet. Ik ken deze toiletten van Nieuw Zeeland, daar noemen ze het een ‘long drop’. Ik denk dat je er wel iets bij kan voorstellen. Het is geen pretje om daar naar het toilet te gaan maar het lucht wel op. En dan nu de warme chocolademelk! Maar helaas, het theehuis is dicht voor het seizoen. We moeten er erg om lachen, de wandeling was het sowieso waard om naar boven te lopen en de warme chocolademelk moet dan maar even op zich laten wachten.

Drie uur later zijn we weer bij Lake Louise, we hebben allemaal erg honger en rijden naar het stadje Banff om daar wat te gaan eten. Banff is het meest bekende stadje van de omgeving, het ligt tussen de bergen en heeft veel restaurants en winkeltjes. Waarschijnlijk gaan we hier aan het einde van onze vakantie nog even naar terug.

IMG_9899IMG_9903IMG_9933IMG_4835IMG_9941IMG_3933IMG_9950IMG_3909IMG_3929IMG_9951