Dag 18 zalm en wijn

24 oktober 2022 - Kelowna, Canada

Na een frisse nacht maar goed te doen omdat er veel extra dekens zijn, gaan we op zoek naar zalm. Niet om te eten maar om naar te kijken, het is namelijk nog net de periode dat ze naar de beek zwemmen om kuit te schieten.

We hebben twee mogelijkheden om ze te zien, één is redelijk dicht bij onze Airbnb. Daar gaan we als eerst naartoe maar daar hebben we geen geluk. Bij het tweede park wel, de zalm is fel rood en daardoor redelijk makkelijk te spotten. De beek stroomt naar beneden maar de zalm wil dus stroomopwaarts om haar eitjes te leggen. We vinden het leuk om te zien en staan de zalm met zijn tweeën aan te moedigen ‘nee je moet naar links, daar kan je beter omhoog springen!’ ‘Misschien moet je nu even uitrusten dan lukt het straks vast wel!’. Er komen twee mensen aanlopen en Orrin wijst enthousiast aan waar de zalmen op dat moment zitten, ze zijn alleen niet zo enthousiast als wij met aanmoedigen.

We zien op een boomstam in het water dooie zalm liggen waarvan alleen de kop is opgegeten. Waarschijnlijk door een beer want die eten alleen de hersenen en het kuit.

Kelowna ligt in een wijn gebied en laat dat nu iets zijn wat Orrin en ik beide lekker vinden.

We rijden richting een weg waar verschillende wijnhuizen zitten en willen er dan een uitkiezen.

We komen uit bij wijnhuis met een terras met uitzicht op het meer. Helaas is het terras dicht maar ze hebben nog steeds wijn. Het blijkt een organisch en biodynamische wijnhuis te zijn. We willen een flesje uitzoeken voor vanavond en we mogen een aantal wijnen proeven om een fles uit te kiezen.

We kletsen met de dame die ons de wijnen laat proeven en ik vraag haar of alle wijnen die ze maken biodynamisch zijn. ‘Ja’ zegt ze ‘alle wijnen worden als ze gebotteld zijn een aantal maanden in de pyramide gelegd voor de kracht van de pyramide’. We kijken haar vragend aan. Ze vertelt verder ‘Onze pyramide net zo gebouwd en gepositioneerd als de grote piramides in Egypte en dat geeft kracht aan de wijn’.

Even een kleine uitleg over biodynamische wijnbouw; Bij biodynamische wijnbouw gaat men uit van een samenhang tussen mens, plant, dier, bodem en de kosmos. De kosmos in dit wijnhuis betrof een pyramide, geloof het of niet maar de wijn is lekker.

We proeven door en praten nog wat verder, er vliegen wat fruitvliegjes rond en bijna komt er een in de wijn van Orrin. Wat een mooie manier om dood te gaan grappen we tegen elkaar, verdrinken in wijn. De dame achter de balie lacht mee en zegt. ‘Ik heb mijn vis laten verdrinken in mijn rode wijn…’. Dit keer kijken we haar vragend en een beetje bezorgd aan. ‘Je hebt een vis laten verdrinken in rode wijn?’. ‘Ja hij was ziek en de andere vissen werden daar onrustig van maar ik vond het zielig om het door het toilet te spoelen. Dan verdrinkt hij in het riool. Ik had ook niet de moed om hem in stukjes te hakken en toen dacht ik “verdrinken in rode wijn is beter dan in het riool” en heb ik de vis in mijn glas rode wijn gedaan. Hij spartelde nog 2 minuten en toen was hij dood’.

IMG_4779IMG_3817IMG_4780IMG_4783IMG_4786IMG_4794IMG_9830IMG_4800

1. Fen Kneppel-Hoogenboom:
    24 oktober 2022
    Ik dacht ff met de biodynamisch dat je type fout maakte, maar na de uitleg begrijp ik dat dit dus een hele krachtige wijn is. Wel zo sterkt er je er een vis mee kan doden. 😂
    Maar wat een prachtige omgeving en leuke belevenissen maken jullie mee. Ook je blog over de brug, echt super leuk.