Dag 20 Crowsnest Pass, Frank Slide en Menhdi party

24 oktober 2022 - Calgary, Canada

Na een heerlijk ontbijt gaan we op pad. We volgen weer Highway 3, ik heb gelezen dat Crowsnest Pass echt iets is waar we langs moeten rijden. Dat is dan ook de eerste stop van vandaag.

Het wordt een beetje saai maar ook dit deel van de route is weer heel mooi. We kunnen niet genoeg krijgen van de bergen en de mooie herfstkleuren die we zien. Volgens Google Maps moeten we van de snelweg af om naar Crowsnest Pass te gaan. We rijden een stukje door een dorpje en dan komen we bij een onverharde weg uit. ‘Moeten we hier in?’ Vraagt Orrin. ‘ Volgens Google Maps wel’ zeg ik.

We rijden door, het beginstuk gaat nog wel maar de weg is niet best. De kuilen in de weg worden steeds groter en de stenen trouwens ook. Gelukkig rijdt Orrin en hij manoeuvreert de auto zo voorzichtig mogelijk langs alle kuilen en obstakels. ‘Wat is er dan eigenlijk bij Crowsnest Pass?’ vraagt hij. ‘Ik weet het niet precies volgens mij moet het uitzicht heel mooi zijn want ik heb gelezen dat je dit moet doen als de Highway 3 rijdt’. Dapper rijden we door, onderweg komen we een brug tegen die er niet super meer uitziet. Met samengeknepen billen rijden we hier overheen en we komen aan de overkant. We zijn er nu echt bijna volgens Google!

Midden op de weg zegt Google opeens dat we er zijn.. geen uitzicht en niets bijzonders te zien. Ik moet er wel om lachen, dus we keren maar weer om en rijden dezelfde weg weer terug.

Mirka van de B&B gaf ons een tip om langs Frank Slide te rijden. Frank Slide is een dorpje wat in 1903 onder een lawine van steen is bedolven. Het was een mijndorpje maar door de invloeden van de natuur en het steeds dieper graven in de mijn is een deel van de berg ingestort. In een tijd van 90 seconden is heel het dorp weggevaagd door de lawine van rotsen en zijn 90 mensen omgekomen.

Het is heel gek om te zien omdat er een groot gedeelte van het land alleen maar bestaat uit rotsblokken. We gaan het museum in en krijgen veel informatie van een enthousiaste dame die daar werkt. We staan bij een onderdeel wat antwoord op de vraag geeft of Frank Slide zo blijft of dat er nog een keer een steenlawine kan komen. Volgens mij denkt ze dat we bang zijn dat het ieder moment nog een keer kan gebeuren want ze zegt iedere keer in haar verhaal ‘maar er gebeurt echt niets hoor, het is echt heel veilig!’

We gaan weer verder want we moeten op tijd in Calgary zijn. We komen om 15.00 aan en checken in bij ons hotel. Daarna is het alweer bijna tijd om te gaan omdat we om 18.00 uur zijn uitgenodigd voor een Menhdi party bij Emily. Zij en Derek trouwen 22 oktober en de Mendhi is een Indiase traditie om de bruid veel geluk te wensen en de vrouwen kunnen een henna tekening laten zetten.

Het is heel gezellig en onze vrienden Cecilia, Bart en Felipe zijn ook overgekomen uit Nederland voor de bruiloft. Het eten is echt fantastisch, het is allemaal Indiaas, ze hebben een fish tikka waarvan ik kan blijven eten!

IMG_9884IMG_9890IMG_4817IMG_4815IMG_3879IMG_9973